Przygotowanie do ciąży: Twój 3-miesięczny przewodnik

Jeśli to czytasz, są duże szanse, że myślisz o urodzeniu dziecka w najbliższym czasie. Ale zanim zacznie się poważna ciąża, zapoznaj się z tym przewodnikiem przygotowującym do zajścia w ciążę.

Już zacząłeś próbować? Nie ma problemu. Nigdy nie jest za późno na zmiany stylu życia, które poprawią Twoje zdrowie… i Twoje dziecko.

Trzy miesiące wcześniej

Umów się na wizytę kontrolną.

Ponieważ do wykonania tanga reprodukcyjnego potrzeba dwojga, należy zaplanować kontrolę przed poczęciem dla siebie i swojego partnera. Podczas tego egzaminu Twój pracownik służby zdrowia omówi takie kwestie, jak historia zdrowia Twojego i Twoich rodzin. Zrozumienie historii ginekologicznej pacjentek i przeszłych doświadczeń ciążowych może być bardzo ważne w planowaniu zdrowych ciąż.

Podczas tego egzaminu Twój opiekun powinien również sprawdzić, czy Twoje szczepienia są aktualne . Ospa wietrzna i różyczka to dwa główne problemy, którymi należy się teraz zająć. Jeśli nie jesteś odporna na obie choroby, najlepiej zaszczepić się na trzy miesiące przed próbą poczęcia. Obie są „żywymi” szczepionkami, więc nie są zalecane w czasie ciąży.

Wyczyść swoje apteczki.

Twoja apteczka jest prawdopodobnie wypełniona dostępnymi bez recepty lekami na bóle głowy, alergie lub zaparcia, a być może także różnymi produktami ziołowymi. Teraz nadszedł czas, aby zacząć myśleć o tym, co tam jest. Niektóre z tych produktów zawierają składniki, które mogą wpływać na płodność lub zaszkodzić przyszłemu dziecku. Zapytaj swojego lekarza, co jest bezpieczne, gdy zaczniesz próbować począć.

Dowiedz się, jak zatrzymać kontrolę urodzeń.

Jeśli stosujesz barierową metodę kontroli urodzeń, taką jak prezerwatywy lub diafragma, możesz jej używać do dnia, w którym zaczniesz „próbować”. Ale jeśli jesteś na pigułce antykoncepcyjnej, możesz teraz przejść na inną metodę antykoncepcji . Chociaż niektóre kobiety zaczynają owulację niemal natychmiast po zaprzestaniu stosowania doustnych środków antykoncepcyjnych, u innych może to zająć kilka miesięcy.

Odwiedź dentystę.

Choroba dziąseł wiąże się z przedwczesnym porodem, więc przed zajściem w ciążę udaj się do dentysty, aby upewnić się, że jesteś w dobrym zdrowiu zębów. Jeśli potrzebujesz leczenia stomatologicznego, prześwietlenia lub leków, zajmij się tym, zanim zaczniesz próbować począć.

Bezpieczeństwo w miejscu pracy: Jeśli martwisz się czymkolwiek, na co jesteś narażony w pracy — na przykład szkodliwymi chemikaliami, długotrwałym staniem, a nawet intensywnym stresem — porozmawiaj ze swoim pracodawcą i przeprowadź badania. Twój partner również powinien trochę kopać, mimo że niektórzy pracodawcy mogą mieć trudności z uznaniem, że kwestie zdrowia reprodukcyjnego są również ważne dla mężczyzn.

Przewlekłe schorzenia: Kobiety z przewlekłymi schorzeniami, takimi jak wysokie ciśnienie krwi, choroby tarczycy, cukrzyca, epilepsja, choroby serca lub toczeń, będą musiały być starannie leczone. W przypadku kobiet z cukrzycą szanse na zdrową ciążę i dziecko wzrastają, jeśli są w stanie kontrolować poziom cukru we krwi przed zajściem w ciążę. Kontrola przed poczęciem powinna obejmować test na cukrzycę, jeśli lekarz podejrzewa, że ​​możesz być zagrożona. Szczególną opieką powinny być objęte również kobiety leczone z powodu depresji lub stanów lękowych lub które w przeszłości zmagały się z zaburzeniami nastroju.

Dwa miesiące wcześniej

Zwiększ swoje witaminy i warzywa.

Zacznij codziennie jeść różnorodne produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa i zmniejsz spożycie niezdrowych tłuszczów. Zwiększ spożycie pokarmów bogatych w żelazo i wapń, a także rozważ przyjmowanie suplementów multiwitaminowych. Tylko upewnij się, że nie przesadzasz z witaminami A lub D. (Zalecane: witamina A 770 mikrogramów do 3000 mcg; witamina D 5 mcg do 50 mcg.)

Jednym z najważniejszych składników suplementu multiwitaminowego jest kwas foliowy . Zaleca się co najmniej 400 mcg dziennie, aby zmniejszyć ryzyko wad cewy nerwowej, takich jak rozszczep kręgosłupa u niemowląt. (Uwaga: jeśli jesteś w grupie podwyższonego ryzyka, możesz potrzebować około 10 razy więcej lub 4 miligramy).

Przyszli ojcowie również powinni otrzymywać dużo kwasu foliowego, cynku i witaminy C. Te składniki odżywcze są niezbędne dla optymalnej produkcji i jakości nasienia.

Oceń swoją wagę.

Jeśli jesteś cięższa niż powinna być, spróbuj osiągnąć docelową wagę poniżej  przed zajściem w ciążę, a następnie przestaw się na dietę podtrzymującą 1800 kalorii dziennie, próbując zajść w ciążę. Otyłe matki są narażone na zwiększone ryzyko nadciśnienia, cukrzycy ciążowej , dużych dzieci i cesarskiego cięcia.

Oczywiście poważna niedowaga też nie jest zdrowa. Kobiety, które są zbyt chude, są narażone na problemy z płodnością, przedwczesny poród , urodzenie dziecka o niskiej masie urodzeniowej lub anemię.

Skorzystaj z programu (fitness).

Jeśli masz już regularną rutynę fitness , koniecznie kontynuuj ją (chyba że uprawiasz maratony lub sporty ekstremalne, w takim przypadku powinieneś skonsultować się z lekarzem, aby upewnić się, że Twoje działania nie wpływają na płodność). A jeśli byłeś bardziej na kanapie niż cardio, rozważ rozpoczęcie programu już teraz – możesz go kontynuować przez całą ciążę. Aktywność fizyczna w ciąży może pomóc złagodzić bóle i bóle związane z ciążą . Dodaje również energii, pomaga zasnąć, poprawia nastrój i pomaga radzić sobie ze stresem.

Miesiąc przed

Pozbądź się nałogu palenia.

Jest tak wiele rzeczy, których nie możesz zmienić, aby zmaksymalizować swoje szanse na urodzenie zdrowego dziecka. Palenie to jedna rzecz, którą możesz zmienić.

Kobieta, która pali, jest mniej płodna i stoi w obliczu zwiększonego ryzyka poronienia , urodzenia martwego dziecka, porodu przedwczesnego i urodzenia dziecka o niskiej masie urodzeniowej. Dzieci matek, które palą, są bardziej narażone na wiele problemów zdrowotnych, w tym zespół nagłej śmierci niemowląt (SIDS) .

Jeśli nie palisz, ale twój partner nie, powiedz mu, że czas rzucić palenie. Z ostatnich badań wynika, że ​​w przypadku płodu nie ma dużej różnicy między posiadaniem matki, która pali, a posiadaniem osoby, która jest narażona na bierne palenie.

POWIĄZANE: To nie tylko mamy: dlaczego przyszli ojcowie też muszą porzucić nałóg palenia

Nikt nigdy nie był w stanie określić bezpiecznego poziomu spożycia alkoholu podczas ciąży , więc  zalecają całkowite zaprzestanie picia, gdy zaczniesz próbować zajść w ciążę. Mamy, które piją w czasie ciąży, są narażone na zwiększone ryzyko poronienia, urodzenia martwego dziecka i urodzenia dziecka z niską masą urodzeniową lub z potencjalnie poważnymi wadami wrodzonymi . Alkohol może również obniżyć liczbę plemników, a używanie marihuany zmniejsza gęstość i ruchliwość plemników oraz zwiększa liczbę nieprawidłowych plemników.

Ogranicz spożycie kofeiny.

Nie musisz całkowicie ograniczać kofeiny , ale ponieważ nadmierne spożycie (ponad 300 mg dziennie) wiąże się z problemami z płodnością, a także ze zwiększonym ryzykiem poronienia, przedwczesnego porodu i niskiej masy urodzeniowej dziecka, umiar jest kluczem.